باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آیا «اسلامی صدر» قربانی برخی افراد و مسایل است؟!

ولی‌ا… حسین‌زاده

چند سال بود که در استان قزوین موضوع مبارزه با فساد و زمین‌خواری بر روی پرونده هفت‌سنگان متمرکز شده و به چالشی بحث برانگیز در استان و حتی در سطح ملی تبدیل شده بود تا جائی که این موضوع به یکی از سوژه‌های گزارش رسانه‌های استان و سایت‌های سراسری با عنوان و تیترهای (هفت‌سنگان؛ باستی‌هیلز دیگری در قزوین) (هفت‌سنگان در چنبره تیزچنگان) (هفت‌خان فساد در هفت‌سنگان) و…. شد.

در این وجیزه بنا ندارم که مجدد پرونده پرهزینه و سراسر خسارت بار هفت‌سنگان برای طرفین دعوا را باز کنم تا مجدد بر خاکستر آن دمیده شود و خسارتی دیگر بر نظام و مردم استان تحمیل شود اما واقعیت این است که نام غلامحسن اسلامی‌صدر تا قبل از گشوده شدن پرونده هفت سنگان به عنوان شهردار منطقه یک قزوین، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری و چهره‌ای رسانه‌ای از خانواده‌ای مذهبی، انقلابی و پاکدست شناخته می‌شد.

با گشوده شدن پرونده هفت‌سنگان پای افراد بسیار زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم و درست و یا نادرست به این پرونده از جمله اسلامی‌صدر باز شد اما آنان که دنبال منافع و اهداف خاص سیاسی و …  بودند تلاش می‌کردند که بیشتر در پشت پرده، موضوع را هدایت و راهبری کنند تا در صورت نادرست بودن ادعاها، آنها خود را از پرداخت هرگونه آسیب و هزینه در امان نگه دارند.

اسلامی صدر با توجه به صداقت و شفافیت که در مدیریت و عملکردهای گذشته داشت با احساس مسئولیت و مطالبه‌گری به موضوع هفت‌سنگان آن هم در قالب اظهارنظر ورود کرد تا اگر در موضوع هفت‌سنگان تخلف صورت گرفته است بدان رسیدگی شود.

از طرفین دعوا در جریان هفت سنگان که همگی خود را دلسوز نظام می‌دانند و بعضا ادعا دارند که منافع نظام و انقلاب بر منافع گروهی و حتی شخصی آنها ارجحیت دارد انتظار این بود با توجه به اینکه قاضی ماه‌ها با دستور ریاست قوه قضائیه و ابلاغ ویژه، به صورت خاص پرونده هفت‌سنگان را مورد رسیدگی قرار داده بود و در نهایت حکم قضائی آن صادر شد در برابر رای صادره که تمام مراحل قضایی را طی کرده بود تمکین کنند.

اما برخی افراد و جریانات که رای صادره را به نفع خود نمی‌دانستند و ادعا و تلاش‌های چندساله خود برای برجسته‌سازی و محکومیت طرف مقابل را بر باد رفته می‌دیدند مجدد بر نظر و ادعای خود در برابر رای قضایی اصرار کردند و همچنان نیز بعضا به طور مستقیم و غیرمستقیم در هر فرصت و محفلی تلاش دارند که موضوع هفت‌سنگان را زنده نگه دارند.

هر چند شعبانی رئیس دادگستری استان دلیل بازداشت فرماندار قزوین را به موجب شکایت شخصیت‌های حقیقی  عنوان کرد؛ اما بی تردید موضوع پرونده اسلامی‌صدر از بحث هفت‌سنگان شروع شد و به نظر می‌رسد که موضوع‌های جدید نیز به نوعی غیرمستقیم به موضوع قبلی بازمی‌گردد.

برخی از افراد اعتقاد دارند که اسلامی‌صدر به نوعی قربانی برخی از انتقام‌جویی‌ها، لجاجت‌ها، خودخواهی‌ها و قدرت‌نمایی‌های برخی از افراد و جریانات در استان شد و عامدانه پای اسلامی‌صدر را به موضوع هفت‌سنگان باز و از صداقت و داشتن روحیه مطالبه‌گری وی سوء‌استفاده کردند و همچنان نیز تلاش دارند که از قربانی خود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند. بنابراین افرادی که هر روز بر آتش هفت‌سنگان دمیدند، امروز باید جوابگوی اظهارات خود باشند و نباید تمام هزینه‌های آن به دوش یک فرد تحمیل شود.

بسیاری از افراد و حتی جریانات مخالف تفکرات سیاسی اسلامی‌صدر بر پاکدستی، دلسوزی، صداقت و شفاف بودن وی اذعان و باور دارند و کمتر شخصیت و خانواده‌ای در مجموعه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا وجود دارد در مورد پاکدست بودن آن چنین اجماعی نداشته باشند؛ اما انتظار می‌رفت که اسلامی‌صدر نیز با توجه به اشراف و آشنایی که به موضوعات و فضای غبارآلود سیاسی استان در بخش‌های مختلف داشت با درایت و تامل بیشتر و در نظر گرفتن فواید و خسارت‌ها، به موضوع ورود پیدا می‌کرد تا هزینه‌ای کمتری به جایگاه حقیقی و حقوقی خود وارد کند.

البته شخصیت‌ها و جریاناتی که در خصوص پرونده‌های آقای اسلامی‌صدر اطلاعات کامل داشتند و به هر دلیل در جریان عزم قوه قضائیه برای اجرای حکم بودند در زمینه سپردن مسئولیت سرپرستی فرمانداری وی علی‌رغم تمام شایستگی و توانمندی دچار اشتباه محاسباتی و فاحش شدند و نه تنها به اسلامی صدر کمک نکردند بلکه به نوعی با سپردن این مسئولیت مسیر حل و فصل پرونده اسلامی‌صدر را سخت و توجه‌ها را به وی بیشتر کردند و به نظام، هزینه‌ای بی‌مورد  تحمیل کردند.

با اجرای حکم حبس اسلامی‌صدر که تیتر رسانه‌های داخلی،  بی‌بی‌سی و … قرار گرفت ؛ مجدد افکار عمومی استان را به موضوعات گذشته جلب کرد. اما در این بین، برخی از افراد و جریانات که بعضا بعضی از آنها به دنبال اهداف و منافع خاص خود و یا به دنبال خودنمایی و یا انتقام‌گیری از دستگاه قضایی استان هستند تلاش دارند با ایجاد فضاسازی رسانه‌ای و احساسی گره کوری که خود آن را تنیده‌اند؛ را باز کنند اما غافل از این هستند که بعضا اقدامات و فضاسازی‌های آنها نه تنها کمکی به اسلامی‌صدر نخواهد کرد بلکه پیگیرهای برخی از شخصیت‌ها و افرادی که دلسوزانه، صادقانه و خیرخواهانه در پی رفع مشکل و یا حتی کسب رضایت شاکی‌های خصوصی هستند را کم‌اثر و شرایط را از وضعیت فعلی نیز پیچیده‌تر می‌کنند ضمن اینکه برخی اقدامات غیرقانونی، سخنان و تاکیدات گذشته دوستان که رسیدن به هدف با هر ابزار و رفتاری نادرست است را، زیر سوال می‌برد.

به نظر می‌رسد که موضوع پرونده اسلامی‌صدر و حبس وی که موجب ناراحتی بخش زیادی از دلسوزان واقعی نظام را به همراه داشته است می‌بایست با درایت بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و حتی در سطح ملی پیگیری و حل و فصل می‌شد؛ لذا بیان هرگونه اظهار نظر غیرمنطقی و احساسی و خط و نشان کشیدن‌ها و برگزاری تجمعات که نوع برگزاری آنها نیز خود جای بحث و سوال دارد و این افراد بارها در موضوعات مختلف دیگران را از بروز چنین رفتارهایی نهی می‌کردند و حتی مورد تائید اسلامی‌صدر نیز نخواهد بود؛ جز اینکه مسیر دستیابی به حل و فصل پرونده «آقا جواد» را سخت و پیچیده‌تر کند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سخن پایان اینکه، قطعا همه ما مخالف هرگونه تخلف و سوء‌استفاده‌های مالی و … از سوی هر جریان و هر شخصیت و صاحب‌منصبی هستیم اما افراد و جریاناتی که خود را سینه چاک نظام معرفی می‌کنند بهتر است بدانند که در شرایط بسیار حساس فعلی کشور و استان که موضوعات مختلف مهم دیگری روی میز نهادهای امنیتی قرار دارد و هر لحظه و به هر بهانه امکان شعله‌ور شدن آتش‌های زیر خاکستر و برگزاری تجمعات غیر قانونی وجود دارد، هرگونه اقدام خودسرانه و ملتهب کردن اذهان عمومی استان، خلاف مصلحت و منافع نظام و استان خواهد بود؛ لذا باید صبورانه و منطقی هر درخواست و مطالبه‌گری از مجاری قانونی پیگیری شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۸/۰۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی