باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

لزوم برخورد قاطع، سریع  و قانونی مدیریت ارشد  استان با  پدیده آبستراکسیون تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر های استان قزوین

 

آبستراکسیون (نصاب‌شکنی) در فرهنگ سیاسی به معنای عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان مجلس در هنگام رأی‌گیری، به‌قصدِ از اکثریت انداختن مجلس و جلوگیری از تصویب یک لایحه یا طرح است.
در سیاست، استفادهٔ سامانمند از عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان در هنگام رأی‌گیری به‌عنوان یک حربه به‌کار گرفته می‌شود.

معنای لغوی «آبستراکسیون»، مانع شدن است و به عمل یا کوشش اقلیتی از نمایندگان پارلمان برای جلوگیری از اخذ تصمیم و تصویب قانون، با استفاده از ابزار قانونی گفته می‌شود که این جلوگیری می‌تواند با استفاده از ارائهٔ نطق‌های پیاپی، طرح موارد وقت‌گیر در زمان رأی‌گیری و خروج از صحن مجلس برای از اکثریت انداختن مجلس و لغو دستور یا لایحهٔ موردبحث صورت می‌گیرد.

در معنای وسیع‌تر، نصاب‌شکنی یا آبستراکسیون به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که گروهی از نمایندگان مجلس یا پارلمان یک کشور برای جلوگیری از تصویب یا نهایی شدن یک تصمیم و قانون در نشست رسمیِ نمایندگان در پیش می‌گیرند. ترک نشست علنیِ مجلس و درنتیجه نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب قانونی برای برگزاری نشست ازجملهٔ این اقدامات است.

شاید واژه آبستراکسیون در کشور ما بیشتر تداعی گر خروج برخی از نمایندگان مجلس از صحن علنی جهت از رسمیت انداختن مجلس شورای اسلامی باشد که بر اساس مستندات و حافظه تاریخی ما بعد از انقلاب در کشور ما چهار مرحله گروه های مختلف سیاسی از این ابزار استفاده کرده اند.

به علت اینکه استفاده از پدیده آبستراکسیون (نصاب‌شکنی) دارای آثار منفی در سطح جامعه و حاکمیت برای استفاده کنندگان دارد معمولا کمتر از این حربه برای بیان نقطه نظرات و یا حتی بیان مخالفت ها استفاده می شود .



اما این روزها واژه آبستراکسیون برای مردم  استان قزوین واژه مانوس و  شناخته  شده ای شده  است چرا که تعدادی از  اعضای شورای های اسلامی برخی از شهر های استان  که به هر دلیل نتوانسته اند در خصوص انتخاب هیئت رئیسه ، سرپرست شهرداری و شهردار آینده به توافق و جمع بندی لازم برسند اقدام به آبستراکسیون کرده و مانع از برگزاری جلسات رسمی  شورای اسلامی  شده اند.

بر اساس آخرین خبر ها برگزاری رسمی جلسه  شورای اسلامی شهر الوند با آبستراکسیون تعدادی از اعضای شورای اسلامی از رسمیت افتاده بود  اما با برگزاری جلسات غیر رسمی و وساطت برخی از چهره ها  و مدیران سیاسی در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر الوند در خصوص انتخاب اعضای هیئت رئیسه به تواق رسیدند و جلسات رسمی شورای اسلامی شهر الوند برگزار گردیده است .

 البته برخی شنیده ها از اصرار مدیریت استان قزوین جهت برخورد جدی با برخی از  اعضای شورا های اسلامی   که اقدام به آبستراکسیون کرده اند خبر می داد و تاکید شده بود  که در صورت ادامه آبستراکسیون برخی از اعضای شورای های اسلامی  و رسیدن  غیبت های اعضای معترض شورای اسلامی به شش جلسه متوالی بر اساس قانون از آنان  سلب عضویت شود.

اما به نظر می رسد که اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر محمود آباد نمونه پس از مراسم تحلیف به دلیل اختلافات در زمینه انتخاب هیئت رئیسه  و شهردار آینده تاکنون  نتوانسته اند جلسات رسمی را برگزار کنند که همین امر نگرانی  و ناامیدی   شهروندان محمود آباد را موجب شده است و به نوعی آینده مدیریت شهری این شهر در هاله ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار گرفته است.  

براساس اخبار رسیده به خبرنگار ما سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد نمونه در خصوص انتخاب شهرداری توانمند ، خوش فکر ، پر انرژی ، متخصص ، موفق و جوان به توافق رسیده اند که این تصمیم و  چگونگی انتخاب ترکیب هیئت رئیسه  مورد قبول و تائید دو نفر دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قرار نگرفته است  و این عزیزان با استفاده از حربه آبستراکسیون مانع از برگزاری رسمی جلسات شورا ی اسلامی شده اند.

این سخن به معنای برخورد با هر گونه اعتراض و یا نقد نیست بلکه اعتراض و نقد  و مخالفت حق طبیعی هر یک از اعضای شورای اسلامی است اما  این اعتراض و مخالفت باید در مسیر و چارچوپ قانونی طی شود و نباید اعتراض و یا مخالفت یک عضو شورا مجموعه شورا را دچار چالش و توقف نماید .


قطعا ادامه این روند (آبستراکسیون) منافع شهر و شهروندان محمود آباد  نمونه را فارغ از هرگونه نگا ه و منافع  سیاسی و گروهی و بعضا زروآزمایی چهره های سیاسی ، به مخاطره انداخته است و ادامه این موضوع خسارت های غیر قابل جبران معنوی و مادی را به شهر و شهروندان محمود آباد نمونه تحمیل خواهد کرد و به نوعی مردم را نسبت اصل شورا نامید و بد بین خواهد نمود .   

 لذا انتظار این است  تک تک اعضای شورای اسلامی شهر محمود آباد  نمونه که مورد تائید مردم واقع شده اند  با درک شرایط حساس شهر و همچنین  سوگندی که  برابر کلام اله مجید در خصوص حفظ منافع مردم و شهر یاد کرده اند  با همدلی و اتحاد و گفتگو  مشکلات و اختلاف نظرات  را مرتفع نمایند و با تن دادن به قانون و رای اکثریت مانع از تحمیل خسارت های بیشتر به شهر و شهروندان شوند.

البته ناگفته پیداست  که اگر مشکل آبستراکسیون (نصاب‌شکنی) در روز های آینده حل و فصل نگردد مدیریت استان با استفاده از ابزار های قانونی نسبت  به برون رفت از مشکل بوجود امده تخاذ تصمیم  انقلابی نماید .

بدون تردید اگر مدیریت ارشد استان قزوین با   پدیده آبستراکسیون در سطح شورا های اسلامی شهر و روستا ی استان ،   که در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب فقط چهار مرحله  در سطح مجلس شورای اسلامی استفاده شده است  برخورد قاطع  و قانونی نکند ؛  و این پدیده از سوی اعضای اقلیت شورای اسلامی  شهر ها و حتی روستا ها  تبدیل به یک رویه در استان قزوین شود روند مدیریت و همچنین روند عمران و آبادی شهر ها  و روستا ها با چالش  و مخاطرات جدی و جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد .

به نظر می رسد براساس قانون برخورد قاطع و قانونی با پدیده آبستراکسیون  با سلب عضویت اعضای معترض  به رای اکثریت  و دعوت از اعضای علی البدل می تواند بهترین راهکار باشد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی