باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهرا خبرداد:

متخلفان کشت نایلونی در شهرستان بوئین زهرا به مراجع قضایی معرفی می شوند

زارعی گفت : اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهرا  به عنوان دبیر کارگروه پسماند شهرستان ضمن هشدار در خصوص شروع کشت نایلونی گفت از 15 فروردین دستگاه های مسئول نسبت به جلوگیری از ادامه و توسعه کشت نایلونی در شهرستان بویین زهرا با جدیت اقدام می نمایند

مهندس احمد زارعی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهرا در گفتگو با ولی اله حسین زاده با اشاره به مضرات و خسارت های غیر قابل جبران کشت زیر نایلونی محصولات کشاورزی اظهار کرد : با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده پلاستیک مواد شیمایی هستند توسعه این نوع کشت آسیب بسیار جدی به حاصلخیزی خاک های غنی و مرغوب شهرستان بوئین زهرا وارد کرده است.

وی ادامه داد: پلیمر نایلون ها در اثر زمان باعث تغییر بافت خاک می شود و حاصلخیزی  خاک را کاهش می دهد.

زارعی اعلام کرد: بر اساس پژوهش های علمی حداقل 350 سال نیاز است تا نایلون مجدد به چرخه طبیعت باز گردد.

این مقام مسئول با اشاره به پراکنده شدن پلاستیک های استفاده شده مزارع در طبیعت بوسیله باد تصریح ساخت : پراکنده شدن پلاستیک های رها شده درمحیط زیست ، سیمای طبیعت شهرستان را زشت  و منظر های بسیار نامناسبی را ایجاد کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهراخاطرنشان کرد : توسعه کشت های نایلونی علاوه بر اینکه خسارت های جبران ناپذیری به حاصلخیزی خاک وارد می کند و آلوده گی محیط زیست را به همراه دارد ، موجب ترویج کشت محصولات غیر استراتژیک و تشدید بحران آب در شهرستان بوئین زهرا می گردد.

وی در ادامه بایادآوری وظایف و اختیارات نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست  تاکید ساخت: با توجه به نقش حاکمیتی که سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه حفظ محیط زیست بر عهده دارد این سازمان در حوزه محیط زیست نقش حاکمیتی و نظارتی بر روی تمام دستگاه ها دارد.

زارعی گفت : بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند ، مدیریت اجرایی کلیه پسماند غیر ویژه و صنعتی در شهر ها ، روستا  و حریم آنها بر عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه دهیاری ها و شهرداری ها بر عهده بخشداری است.

وی افزود :در حوزه پسماند صنعتی و عفونی و کشاورزی  نظارت بر ظوابط  و روش های مدیریت اجرایی آن بر عهده وزارتخانه های مذکور است و محیط زیست به عنوان ناظر عالی بر عملکرد آنها نظارت می کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهراخاطرنشان ساخت :  نظارت کلی و اولیه در حوزه مدیریت پسمانده در بخش کشاورزی بر عهده سازمان جهاد  کشاورزی است و نظارت بر حسن اجرایی قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

 این مقام مسئول تصریح کرد : در جلسات متعدد کارگروه پسمانده استان و شهرستان   بر نظارت سازمان جهاد کشاورزی در جلوگیری از کشت نایلونی تاکید شده است.

وی یادآورشد : با توجه به عزم استان جهت جلوگیری از توسعه این پدیده نوظهور  خوشبختانه مطلع شدیم سرکار خانم مهندس خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  در تاریخ 27 اسفند با مکاتبه با مدیران شهرستانی جهاد کشاورزی  با توجه به مصوبات دومین ، سومین و پنجمین کارگروه پسماند استانی در خصوص محدودیت و ممنوعیت کشت های زیر پوشش پلاستیک  از مدیران شهرستانی درخواست شده که با جدیت از کشت نایلونی جلوگیری شود لذا درخواست ما عمل به این دستورالعمل و سایر مصوبات توسط مدیران شهرستانی است

زارعی با بیان اینکه براساس شنیده ها سال گذشته در بیش از 7 هزار هکتار از اراضی استان کشت نایلونی انجام شده است گفت :  متاسفانه در سال 97 در شهرستان بوئین زهرا بیش از 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان  آلوده به کشت نایلونی شده بودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهرا تصریح کرد : از مجموعه 2000هزار هکتاراز اراضی زیر کشت نایلونی در شهرستان بوئین زهرا تقریبا نایلون 200 هکتار جمع آوری شد که در بهترین شرایط ۳۰ درصد ان در عمق خاک باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد : در سال 96 و 97 بیش از ۳۵ نفر از کشاورزان شهرستان بوئین زهرا که اقدام به کشت نایلونی کرده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند  که در مجموع بیش از ۲۰ نفر از افراد معرفی شده اقدام به جمع آوری نایلون استفاده شده کردند  و برخی از متخلفین نیز پس از طی مراحل قانونی محکوم شدند.

این مقام مسئول یادآور شد : اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهرا  به عنوان دبیر کارگروه پسماند شهرستان اعلام کرد از 15 فرودین بر اساس مصوبات توسط ارگانهای ذیربط با متخلفین این پدیده به شدت برخورد میشود

وی گفت :  در صورت ادامه کشت نایلونی و تخلف از سوی برخی افراد سود جو،  آنان به مراجع قضائی معرفی می شوند.

زارعی تاکید کرد : در صورتی که دستگاه های متولی و مسئول در خصوص جلوگیری از کشت نایلونی کوتاهی داشته باشند سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی در حوزه پسماند ، کوتاهی  و کم کاری های احتمالی را به دستگاه های نظارتی و قضائی معرفی خواهد کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۱۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی