کارگروه مدیریت پسماند روز سه شنبه با حضور استاندار، شهردار، معاون عمرانی، مدیران کل محیط زیست و استاندارد در استانداری قزوین برگزار شد.

سیاوش طاهرخانی در این جلسه اظهارداشت: در حال حاضر 22 شهر و 200 روستا زباله های خود را به سایت محمد آباد منتقل می کنند که در کنار زباله های شهر قزوین این میزان به روزانه 700 تن می رسد.

زباله 4

وی اضافه کرد: ظرفیت سایت محمد آباد در حال تکمیل شدن است و تا یک سال آینده دیگر فضایی برای پذیرش زباله جدید نخواهد داشت که در این راستا برای حل این چالش با دعوت از بهترین کارشناسان محیط زیست و متخصصانی که در حوزه پسماند تجربه علمی و عملی دارند دعوت کرده ایم تا مطالعات کارشناسی خود را برای اصلاح و بهبود فعالیت سایت محمد آباد ارائه کنند.

شهردار قزوین یادآورشد: تیم کارشناسی دعوت شده برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه دارد و با شناسایی نقاط قوت، ضعف و چالش ها و نیازهای سایت برنامه مدونی ارائه خواهد کرد تا ما گام به گام برای حل مشکلات پسماندهای استان اقدامی مناسب انجام دهیم.

پسماند 3

وی اضافه کرد: جمع آوری و انتقال زباله به سایت پسماند محمد آباد هر کیلو 500 تومان هزینه دارد که در حال حاضر 25 تومان از شهرداری ها دریافت می شود و اگر بخواهیم این وضعیت را ساماندهی کنیم باید برای هر کیلو زباله حداقل 200 تومان دریافت کنیم و مابقی توسط استانداری سوبسید داده شود.

شهردار قزوین بیان کرد: اصلاح ایرادات فنی و توسعه سایت محمدآباد، رفع مشکلاتزیست محیطی و شیرابه ها و افزایش ظرفیت پذیرش زباله به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که هزینه سنگینی است و باید این طرح را به صورت مرحله ای عملیاتی کنیم.

پسماند 6

وی گفت: هر سال باید شهرداریها ۵ درصد پسماند خود را کاهش دهند تا در پایان برنامه به ۲۰ درصد برسند لذا به همه شهرداری ها اعلام شده تا طرح جامع پسماند و تفکیک زباله از مبدا تهیه شود.

شهردار قزوین اعلام کرد در حال حاضر حدود 4 درصد تفکیک زباله از مبدا در قزوین اجرا می شود و با فرهنگ سازی باید این میزان افزایش یابد. 

برنا