باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تصمیم گیری زنجانی ها برای صنایع قزوین

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۲ ب.ظ

تصمیم گیری زنجانی ها برای صنایع قزوین

با توجه به تلاش و سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه برق، سالها بود که مردم ایران قطعی برق را به خاطرات سپرده بودند؛ اما متاسفانه به دلایل مختلف چند سالی است که مجدد موضوع قطعی برق در بخش‌ های مختلف خانگی، اداری، صنعتی و... به یکی از سوژه‌های داغ این روزهای مردم و فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شده است.

قطعی برق و خاموشی‌های گسترده تمام بخش های کشور را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرارمی دهد؛ اما بدون تردید تاثیرات قطعی برق در بخش واحدهای تولیدی و صنعتی آثار و تبعات گسترده تری به همراه دارد چرا که قطع برق در این حوزه  به طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

قطع برق در واحدهای تولیدی و صنعتی علاوه بر بیکاری گسترده کارگران که معمولا از اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند خسارت های جبران ناپذیری به عرصه تولید و اقتصاد کشور وارد می کند.

در حالی که کشور در جنگ اقتصادی به سر می برد و بخش صنعت با تمام مشکلات و کاستی تلاش دارد که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید با فائق آمدن بر مشکلات خللی در عرصه تولید ایجاد نشود و دشمن را در رسیدن به اهداف شوم ناکام بگذارد  این روزها تصمیمات گاها غیرکارشناسی و شتاب زده عرصه تولید و صنعت از جمله در استان قزوین را با چالش و بحران مواجه ساخته است

بنابر شنیده ها شرکت برق منطقه ای زنجان طی نامه ای با قید فوریت به چند واحد صنعتی استان قزوین و زنجان از جمله سیمان خمسه، سیمان زنجان، شرکت اندیا فولاد زنجان، ذوب آهن آریان بوئین زهرا، شرکت هفت الماس و .... اطلاع داده است در راستای ضرورت مدیریت بار و انرژی و بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده شرکت توانیر از بیست و چهارم دی ماه تامین برق برای تعدادی از واحدهای صنعتی استان قزوین امکانپذیر نیست و صرفا تامین برق مصارف روشنایی و اداری این واحد ها امکانپذیر است و برق خطوط تولید قطع می گردد.

در اطلاعیه شرکت برق منطقه ای زنجان به واحد های صنعتی در استان قزوین و... با استفاده از عبارت تا اطلاع ثانوی مدیریت این واحدها را به طور کامل در بلاتکلیفی قرارداده و هرگونه تصمیم گیری را برای مدیران این واحدها که در خط مقدم جنگ اقتصادی قراردارند را سخت کرده است   ضمن اینکه طولانی شدن قطعی برق طرح های توسعه این واحد ها از جمله اریان فولاد که سال ها برای آن هزینه و برنامه ریزی شده است با مشکل مواجه خواهد شد.

یکی از شرکت هایی که از روز چهارشنبه 24دی ماه  برق خطوط تولید آن قطع شده است شرکت آریان فولاد است که با قطع برق آن 1200 کارگر بومی این واحد بزرگ و مادر که نقش مهمی در تامین فولاد کشور دارد بیکار و سرگردان شده اند.

با توجه به وجود رقابت شدید در صنعت فولاد و  بازار فروش و همچنین وابستگی بخش زیادی از صنایع مختلف از جمله خودرو سازی،  لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و ... به این صنعت تعطیلی این واحد می تواند ادامه فعالیت بخش زیادی از صنایع راهبردی کشور را با مشکل و کمبود مواد اولیه مواجه سازد. این مشکلات و خسارت ها علاوه بر ضرور و زیان چندین میلیارد تومانی است که با قطع برق به این واحد تحمیل شده است.

بدون تردید همه بخش های کشور لازم است که در شرایط ویژه همراهی و همکاری لازم را با تصمیمات بالادستی داشته باشند اما هرنوع تصمیم گیری در زمینه قطع برق واحد های تولیدی بزرگ و مادرهمانند شرکت آریان فولاد  باید با رعایت و در نظر گرفتن تمام جوانب و بر اساس نگاه کارشناسی باشد تا میزان خسارت به چنین واحدهایی به حداقل ممکن برسد چراکه قطع برق در این واحدها آسیب سنگین و جبران ناپذیر را به کوره ها وارد می سازد و چه بسا ادامه فعالیت خطوط تولید را که بعضا وارداتی است را غیرممکن سازد.

آیا بهتر نبود که حداقل برق تعدادی از خطوط تولید این واحدها قطع نمی شد تا علاوه بر ادامه تولید و فعالیت از بیکاری و سرگردانی بخشی از کارگران جلوگیری می شد و یا اینکه میزان و سهمیه قطع برق در چند واحد صنعتی دیگر تقسیم می شد تا تمام خسارت و آسیب ها به چند واحد صنعتی بخصوص بخش تولید فولاد که از اشتغالزایی و تولید بالا برخودار است و از صنایع مادر محسوب می گردد ؛ تحمیل نشود.

شایسته است که مسئولان برق منطقه ای زنجان پاسخگو باشند که انتخاب واحدهایی که برق آنان در استان قزوین قطع شده براساس چه ملاک و معیاری بوده است و همچنین آیا در قطع برق بین واحدهای صنعتی استان زنجان و قزوین جانب عدالت و انصاف رعایت شده است؟ و دستورالعمل صادر شده به طور دقیق در تمام واحدها اجراء شده است؟

همچنین این سوال مطرح است که آیا درتمام  استان‌های همجوار نیز شیوه مدیران برق منطقه ای زنجان به کار بسته شده است یا آنان با نگاه کارشناسی و بررسی دقیق تدابیری همچون کاهش 50 درصدی مصرف، فعالیت در شب و روزهای تعطیل، قطع مصرف در ساعات پیک و.... را در دستور کار قرارداده اند تا کمترین آسیب به بخش تولید و صنعت استان خود وارد کنند.

سخن پایان اینکه مردم استان قزوین انتظار دارند با توجه به ظرفیت های گسترده استان در بخش های مختلف و توسعه روز افزون صنعت و لزوم تامین برق در این حوزه مدیران ارشد استان بخصوص نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی علاوه بر اولویت دادن اجرای طرح های نیروگاههای  خورشیدی و بادی در استان ، با استفاده از تمام توان و ظرفیت نسبت به استقلال اداره برق استان قزوین از برق منطقه ای زنجان اقدام نمایند تا اگر هر زمان نیاز است که در حوزه برق برای مردم استان و بخش های مختلف صنعت، تولید و ...تصمیم گیری شود مدیران استان با توجه به شناخت، اطلاعات دقیق و همچنین اولویت ها برای مردم ، صنعت وسایر بخش ها تصمیم گیری کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی