باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جسارت مدیران را سلب نکنیم

دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۲۶ ب.ظ

جسارت مدیران را سلب نکنیم

مدیریت موفق دارای موئلفه های مهمی همچون تخصص، تجربه، خلاقیت و ...است اما بدون تردید یکی از مهمترین اصول مدیریت جسارت است چرا که اگر مدیری از جسارت بی بهره باشد دیگر توانمندی هایش اثرگذاری و کارکرد مطلوب را نخواهند داشت مضاعف بر اینکه جسارت درتمام شرایط تضمین کننده موفقیت است؛ ولی درشرایط سخت و بحرانی این ویژگی از ضرورت و اهمیت بیشتری برخودار است. لذا با توجه به اینکه امروز کشور در شرایط ویژه، سخت و جنگ تمام عیار اقتصادی قراردارد، وجود  مدیران جسور از اهمیت بیشتری برخودار است.

جسارت به معنای نادیده گرفتن منافع مردم، حیف و میل بیت المال و یا پوشش برای دست یابی به منافع شخصی نبوده و نیست بلکه جسارت در مدیریت بدان معنا است که مدیر با استفاده از تخصص و تجربه و با لحاظ کردن منافع عموم و دستگاه متبوع تصمیم گیری به موقع، مناسب و جسورانه داشته باشد چراکه مدیریت محافظه‌کارانه نه تنها دردی را دوا نمی‌کند و منافع مردم را  تامین نمی کند بلکه هزینه های مازاد را به بیت المال تحمیل می کند و منافع مردم را نیز در معرض خطرقرار می دهد.  

البته که شجاعت و جسارت مدیران اجرایی در پرتو قانون‌مداری، امری پسندیده تر است اما با توجه به اینکه در کشور دچار تورم قوانین و هم چنین قوانین موازی و غیر کارآمد هستیم محدود کردن مدیران به برخی از این قوانین که ضرورت اصلاح آنها مورد تاکید همگان است نه تنها تامین کننده منافع مردم نیست بلکه در بسیاری از موارد هزینه های مازاد را به بیت المال تحمیل می کند.

علی رغم اینکه جسارت و شجاعت مدیرِان حاضر در میدان اجرایی با مدیریت های ستادی و نظارتی تفاوت بسیار دارد اما مردم همچنان ازدستگاه های نظارتی انتظار دارند که با چشمان تیزبین و رعایت عدل با مدیران متخلف که از اموال عمومی در جهت منافع شخصی و ثروت اندوزی سوء استفاده  می کنند برخورد قاطع داشته و با احدی نیز تعارف نداشته باشند؛ اما سخن این است که این برخوردها به گونه ای نباشد مدیرانی که در شرایط خاص و ویژه فعلی تصمیمات مناسب را در جهت تامین منافع مردم و دستگاه مربوط اتخاذ کرده اند و هیچ گونه استفاده شخصی از تصمیمات نداشته اند ؛ از ادامه مسیر خدمت رسانی مایوس و منصرف و به سمت انفعال و روزمرگی هدایت شوند.

مدیرانی که با شجاعت، جسارت و احساس مسوولیت تلاش کرده علاوه بر جذب اعتبارات استانی، اعتبارات ملی را جذب کنند و امروز ارزش افزوده پروژه های اجرا شده آنها چند برابر افزایش پیدا کرده است، شایسته نیست که برای ایجاد ارزش افزوده اعتبارات مورد بازخواست قراربگیرند؛ بلکه چنین مدیرانی شایسته حمایت و پشتیبانی هستند.

بدون هیچ گونه تردید برخوردهای غیرضرور با مدیران ریسک پذیر و جسور، انگیزه آنان را برای تلاش بیشتر کاهش می دهد و آنان را تبدیل به مدیران محافظه‌کارمی کند و سازمانی که مدیریش محافظه کار باشد به مجموعه‌ای ناکارآمد و منفعل تبدیل خواهد شد.

سال های سال است که بر شتاب گرفتن توسعه استان قزوین تاکید می شود یقینا این شتاب با مدیران فشل، تنبل و ملاحظه کار و مدیرانی که صرفا چشم به اعتبارات محدود دوخته اند امکانپذیر نیست، بلکه سرعت بخشیدن به توسعه استان نیازمند مدیران جسور ،ریسک پذیر و صد البته پاک دست  است تا در بزنگاه های تاریخی و حساس تصمیم گیری مناسب و به موقع را داشته باشند لذا برخورد های غیرضرور نه تنها مدیران توانمند استان را به سمت محافظه کاری سوق می دهد بلکه توسعه استان را در ابعاد مختلف دچار مشکل خواهد کرد. 

و سخن پایان اینکه با حضور آیت اله رئیسی در قوه قضائیه اقدامات خوبی در جهت برخورد با تخلفات آغاز شده و مردم را نسبت به اجرای عدالت و برخورد با مفسدان امیدوار ساخته است و در بسیاری از موارد این برخوردها همراهی و رضایتمندی افکار عمومی را به همراه داشته است  و حتی در استان قزوین برای رفع برخی از مشکلات و گشودن گره های کوره چندین ساله چشم به سفر وی به استان دوخته شده است لذا شایسته است نوع مواجه دستگاههای نظارتی در استان با مسایل و پرونده ها به گونه ای باشد که نوع برخورد آنها اقناع و همراهی افکار عمومی را به همراه داشته باشد تا خدای ناکرده از برخی  برخوردها تصور مانورهای تبلیغاتی و ... در افکار عمومی استان شکل نگیرد؛ زیرا برخورد با متخلفان حرکت بر لبه تیغ است که هر گونه اشتباه تبعات نامناسب را برای همگان به همراه خواهد داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۲)

۲۵ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۵۶ پتاسیم هیدروکسید

موفق باشید عالی هستید

۲۵ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۲۳ موتور برقی ۲۰۰۰

عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی