باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

سال ۱۴۰۰سال دور زدن های اصول گریان

شنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۰۴:۱۴ ب.ظ

 

 

 

 

 

سال ۱۴۰۰سال دور زدن های اصول گریان

با توجه به فضای حاکم برکشور در سال 1400 می شد حدس زد که قبای ریاست جمهوری دولت سیزدهم بر تن  حجت اسلام سید ابراهیم رئیسی پرو خواهد شد؛  بنا براین از نامزد و جریان حامی وی  که پیروزیشان در انتخابات محتمل بود ؛ انتظار می رفت که بیشتر توان و ظرفیت خود را در تدوین برنامه های دقیق  و کارشناسی و انتخاب مدیران قوی برای برون رفت مشکلات کشور و مردم متمرکز کنند تا پس از انتقال دولت بدون از دست دادن فرصت با روی کار آمدن مدیران همراه و همسو در جهت عمل به وعده های خود گام بردارد.

در استان قزوین با شکل گیری و فعالیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی علی رغم تمام فراز و نشیب ها و همچنین اختلافات و رقابت های درون گروهی با توجه به  گسترده شدن دامنه فعالیت این ائتلاف تا دورترین شهر ها این امیدواری را شکل داد که جریان اصول گریان  که در طول هشت سال گذشته ضعف و ناکارآمدی مدیران دولتی را دلیل اصلی مشکلات استان برمی شمردند؛  بیشتر توان  و ظرفیت خود را در انتخاب مدیران قوی ، کارآمد، لایق ، شایسته ، متخصص و ... متمر کز کنند.

بهر حال  پس از انتخابات و پیروی جریان نیروهای انقلاب ،ائتلاف نیروهای انقلاب ضمن تشکیل کارگروه‌های متعدد در حوزه های مختلف مدیریتی   با استفاده از کارشناسان و با در نظر گرفتن شرایط احراز پست، تحصیلات تخصص، تجربه، انقلابیگری، شایسته سالاری اقدام به شناسایی مدیران در تمامی نهادها و ارگان‌ها نمودند و تقریبا لیست مدیران انتخاب شده به  ۴۰۰ نفر رسید.

اما پس از اینکه محمد مهدی اعلایی علی رغم تمام پیش بینی ها سکان هدایت استان قزوین را برعهده گرفت لیست جریان نیروهای انقلاب و ائتلاف نیروهای انقلاب به استاندار ارایه شد  اما به نظر می رسد که اعلایی تقریبا به اندازه انگشتان دودست هم  از افراد معرفی شده در لیست استفاده نکرد و همین امر باعث شده  که بزرگان و تصمیم گیران ائتلاف در محافل خصوصی گله خود را در خصوص بی توجهی به لیست ارایه شده به اعلایی انتقال  دهند.

پس از اینکه اعلایی جا پای خود را در استان قزوین محکم کرد و مسیر مجتمع مسکونی یاس تا ساختمان سرداران را به خوبی شناخت و متوجه شد که مسیر کوتاه مجتمع یاس تا میدان سرداران را به تنهایی می تواند طی کند ، اعتماد به نفسش بالا رفت و  در انتخاب مدیران نیزمسیر کوتاه را برگزید و انتخاب مدیران را محدود به مشورت مشاوران خود کرد تا لیست اصلی مدیران معرفی شده شورای ائتلاف همچنان درکیف چرمی  تصمیم گیران بین طبقه چهارم ساختمان استانداری و ساختمان ائتلاف در رفت و آمد باشد.

به نظر می رسد علی رغم اینکه استاندار انتخاب مدیران جدید را تحت فشار برخی جریانات و شخصیت های حقیقی و حقوقی رد می کند و مدیران انتخاب شده را بر اساس شاخص های شایسته سالاری و همراهی با سیاست های دولت عنوان می کند  اما بسیاری از چهره های شاخص حامی دولت حداقل در محافل درون گروهی انتخاب برخی مدیران ضعیف را که بر اساس برخی بده بدستان های سیاسی و یا تحت فشار قرار گرفتن شخصیت های حقیقی و حقوقی و محفلی  و یا ارایه اطلاعات نادرست مشاوران صورت گرفته است را در آینده پاشنه آشیل دولت سیزدهم در استان می دانند و خواستار بازنگری در انتخاب برخی از مدیران هستند .

تغییر مدیران دولت دوازدهم بویژه در حوزه های سیاسی امری پذیرفته است اما افکار عمومی و کارشناسان و حتی چهره های منصف جریان حامی دولت سیزدهم  در استان انتظار داشتند که انتخاب مدیران در یک فرایند کاملا شفاف و با توجه به شاخص های تخصص ، تجربه ، توانمندی و ... صورت بگیرد که به نظر می رسد حداقل در انتخاب تعدادی از مدیران شاخص های مورد نظر مورد توجه قرار نگرفته است .

 درآستانه نوروز  بازار شهربرای خرید شب عید شلوغ و مملو از اجناس متنوع  است ؛ و معمولا افرادی که برای خرید به بازار مراجعه می کنند از ابتدایی بازار شروع به ارزیابی قیمت و کیفیت کالا می کنند  تا خریدی به صرفه و با کیفیت داشته باشند و معمولا در همان ساعت ابتدایی ومغازه های اول کالای مورد نظر را انتخاب کرده ایم  اما دوباره اصرار داریم که بازار را دور بزنیم تا شاید خریدی ارزان و با کیفیت تر داشته باشیم اما تجربه نشان داده که در دور زدن بازار معمولا کالا را  گران  تر و بی کیفیت تر خرید می کنیم.

این روزها نیز جریان حاکم سیاسی در استان قزوین در حال دور زدن بازار برای انتخاب مدیران توانمند،  متخصص ، شایسته  و ... است اما به نظر می رسد که این جریان هر چه بازار را بیشتر دور می زند در انتخاب برخی از مدیران دچار اشتباه  می شود و در نهایت تن به انتخاب مدیران ضعیف و ناتوان داده است که قبا ی مدیریت بر تن آنها گشاد به نظر می رسد لذا پیش بینی می گردد  استاندار و تصمیم گیران جریان حامی دولت در نیمه دوم سال 1401 متوجه مهره چینی های اشتباه خود در تعدادی از پست های مدیریتی استان شوند و درنهایت مجبور به تغییر ترکیب مدیران شوند.

سخن پایان اینکه همیشه افراد آنگونه که فکر می کنند و یا حتی برنامه   ریزی می کند امور پیش نمی رود چرا که ایران سرزمین لحظه ها و اتفاقات غیر پیش بینی است وهنوز بذر آینده نگری ، برنامه ریزی ، تخصص گرایی ، شایسته سالاری  و توجه به منافع کلان کشور ،  مردم  و ... در زمین یخ زده فرصت رشد و نمو  پیدا نکرده است و همچنان منافع سیاسی ، گروهی ، قبیله ای ، شخصی و ... بر منافع نظام ،  کشور و مردم ارجحیت دارد لذا شاید مردم و ما نباید خوشبین می بودیم که جریانی که ضعف مدیریت را عامل تمام مشکلات استان معرفی می کرد  وقتی که خود در مصدر امور قرار می گیرد  تمام آنچه را که در خصوص شایسته سالاری ، کارآمدی ، تخصص گرایی ، توانمندی ، قانون مداری ، دور نزدن قانون، تغییر ندادن قانون برای سپردن مسئولیت به نورچشمی ها   و ... می گفت را به فراموشی بسپارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی