باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تنها ۴۰ درصد کانون‌های مساجد استان قزوین فعال هستند

تنها 40 درصد کانون‌های مساجد استان قزوین فعال هستند

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان قزوین گفت: : از کل ۳۸۵ کانون فرهنگی هنری مساجد که در طول ۲۰ سال اخیر در استان قزوین ثبت شده‌اند، فقط ۴۰ درصد آنها فعال هستند و در مساجد نقش‌آفرینی می‌کنند.

محمدحسین باغبان‌ها در  نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه استان قزوین که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: این روزها مساجد ما از آن فعالیت‌های گذشته خود و نقش محوری خود تا حدودی فاصله گرفتند و فعالیت مساجد به برپایی مناسک دینی خلاصه شده است.

وی اضافه کرد: حتی در بعضی از مساجد یک وعده یا 2 وعده نماز بیشتر اقامه نمی‌شود و این نشان می‌دهد بسیاری از مساجد خیلی از کارکردهای اصلی خود فاصله گرفته‌اند. در حالی که در نظریه‌های حکمرانی حکومت اسلامی مساجد محور حکمرانی هستند که مشکلات مردم را به صورت محله‌ای و از طریق امامان جماعت حل می‌کنند. 

باغبان‌ها با بیان اینکه مساجد از کارآفرینی تا رسیدگی به مستمندان و مشکلات محله می‌توانند نقش ایفا کنند، ادامه داد: کارکرد اجتماعی مساجد می‌تواند ارتباط مردم با مساجد را بیشتر کند و از این طریق تقوا و دینداری مردم را تقویت کند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 23 نهاد و دستگاه‌ها در اداره مساجد دخیل هستند، گفت: همین که مدیریت مساجد چند متولی دارد، از جهتی نقطه قوت محسوب می‌شود و از جهتی هم باعث ایجاد ناهماهنگی در اداره مساجد می‌شود.

باغبان‌ها با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری کانون‌های مساجد افزود:‌ مصوبه راه‌اندازی این کانون‌ها سال 1371 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و فلسفه شکل‌گیری آن مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بعد از پایان جنگ تحمیلی بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود 26 هزار و 500 کانون فرهنگی و هنری مساجد داریم و در استان قزوین هم 385 کانون فرهنگی و هنری مساجد داریم که 220 کانون در روستاها و بقیه در فضای شهری فعالیت می‌کنند. در شهرستان قزوین حدود 120 کانون فرهنگی هنری مساجد داریم.

باغبان‌ها تصریح کرد: از کل 385 کانون فرهنگی هنری مساجد که در طول 20 سال اخیر در استان قزوین ثبت شده‌اند، فقط 40 درصد آنها فعال هستند و در مساجد نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین در حال حاضر احیای کانون‌های مساجد استان قزوین مسئله اساسی ما در این حوزه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 100 باب کتابخانه با 18 هزار جلد کتاب در کانون‌های مساجد استان قزوین وجود دارد، اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی با عنوان محما (مدرسه حلقه‌های میانی انقلاب اسلامی)، برگزاری دوره تربیتی صراط و برپایی دوره خانواده متعالی از جمله طرح‌های فرهنگی است که توسط کانون مساجد در دوره جدید برگزار شده است.

باغبان‌ها با اشاره به فعال‌سازی 30 گروه سرود در کانون‌های مساجد قزوین ادامه داد: برگزاری پویش‌های سرباز حسینم، من زینبی‌ام برای جوانان دهه 80 و 90 و راه‌اندازی چالش راه تو و راه بهشت از جمله اقدامات فرهنگی کانون مساجد بوده است. در ضمن با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و اداره‌ ارشاد تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی منعقد کرده‌ایم.

تسنیم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۱۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی